Co spakować do jedzenia uczniowi podstawówki?

Kamila Ziemann 2015-08-03

Odpowiednie żywienie dziecka zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój. Nie bez przyczyny Instytut Żywności i Żywienia zaleca spożywanie minimum pięciu posiłków dziennie zwracając przy tym szczególną uwagę na ich regularność. Aby zaszczepić zdrowe nawyki żywieniowe u swoich dzieci, największą pracę muszą wykonać rodzice pokazując na własnym przykładzie jak należy się żywić.

Co spakować do jedzenia uczniowi podstawówki?
Odpowiednie żywienie dziecka zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój. Nie bez przyczyny Instytut Żywności i Żywienia zaleca spożywanie minimum pięciu posiłków dziennie zwracając przy tym szczególną uwagę na ich regularność. Aby zaszczepić zdrowe nawyki żywieniowe u swoich dzieci, największą pracę muszą wykonać rodzice pokazując na własnym przykładzie jak należy się żywić.

Najczęstszym błędem jest poranny pośpiech, któremu towarzyszy brak śniadania oraz nieprzygotowanie posiłków do szkoły. Rodzice sami nie jedzą i nie zabierają ze sobą pudełek, tak więc przekładają złe nawyki żywieniowe na dzieci. To pierwszy krok prowadzący do nadwagi. Za otrzymane „drobne” dziecko chętniej zakupi drożdżówkę zamiast kanapki z bułki żytniej z dodatkiem jajka i warzyw. Zamiast jabłka na drugie śniadanie wybierze batonika, chipsy lub inną wysokokaloryczną przekąskę. A czy rodzic nie postępuje podobnie? W biegu do pracy zakupuje pączka, drożdżówkę lub gotową bułkę w której nie wiadomo co się znajduje, a w trakcie kolejnych ośmiu godzin zapycha się tylko kawą lub słodkościami z automatu. Po czym wilczy apetyt skłania i rodzica i dziecko do zbyt obfitego i ciężkiego posiłku po godz. 17. Później większość twierdzi, że kolacji nie je, ale nie zapominajmy, że wszystko co ma wartość kaloryczną jest posiłkiem. W takim razie jabłko schrupane o 19 lub 20, czy garść orzeszków lub złapana w biegu kromka chleba – to właśnie kolacja. Dzieci patrzą i biorą przykład z rodziców. A przecież można zatrzymać to błędne koło! Wystarczy rano wstać pół godziny szybciej i zjeść pełnowartościowe śniadanie oraz przygotować (lub zrobić to już wieczorem) posiłek do zabrania dla naszych pociech. Zatem co sprawdzi się w szkolnym plecaku?

Dla dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej:
- pokrojone cząstki warzyw i owoców
Warto pamiętać o sezonowości. Jesienią i zimą proponujemy spakować mandarynki, jabłka, gruszki, które można pokroić lub tylko umyte włożyć do śniadaniówki. Z warzyw wybierajmy korzeniowe jak surowe marchewki lub seler naciowy. Wiosną i latem warto dać pudełko czereśni, truskawek, malin, które świetnie zastąpią słodycze. Do tego obrane i pokrojone sezonowe warzywa jak kalarepa, pomidorki, ogórki. Zdrowe przekąski zmniejszą apetyt i chęć podjadania.
- suszone warzywa lub owoce tzw. „chipsy owocowe lub warzywne”
Można je zakupić prawie w każdym sklepie lub przygotować samodzielnie. Jest to bardzo proste! Seler, pietruszkę, marchewkę oraz buraka umyć i obrać oraz pokroić w bardzo cieniutkie talarki. Piekarnik rozgrzać do temperatury 180 stopni. W tym samym czasie wyłożyć na blachę papier do pieczenia i ułożyć na nim plasterki warzyw. Pokropić lekko oliwą z oliwek i posypać słodką papryką, ziołami prowansalskimi i szczyptą soli. Piec około 20-30 minut. Wystudzić.
- kanapki z bułki żytniej lub razowej lub z chleba razowego posmarowane masłem z dodatkiem sprawdzonej wędliny drobiowej lub jajka z dodatkiem warzyw np. pokrojoną papryką, sałatą

Posiłki dla starszych dzieci mogą być bardziej urozmaicone, ponieważ świeżo upieczeni nastolatkowie (4-5 klasa) zazwyczaj jednego tygodnia przepadają za jakimś produktem, a w drugim go nienawidzą. Warto również zwrócić uwagę na to, aby dzieci mogły szybko spożyć posiłek. „Dziubanie” truskawek będzie trudniejsze do wykonania oraz zajmie więcej i tak za krótkiej przerwy na której uczniowie mają ogrom spraw do załatwienia. Zamiast sypkich owoców lepiej dać sok jednodniowy. W takim razie co rano spakować?

Dla dzieci klas 4-6 szkoły podstawowej:
- soki owocowe (najlepiej jednodniowe lub samodzielnie przyrządzone)
- ciasteczka owsiane np. z żurawiną, które warto przygotować samemu. Rodzice powinni spakować swoją porcję do pracy. Ciasteczka można wykonać ze składników: 2 średnie jabłka, szklanka płatków owsianych, jajko, garść suszonej żurawiny (najlepiej niekandyzowanej). Jabłka należy zetrzeć na mus i poddusić w garnku. Dodać żurawinę. Poczekać aż masa wystygnie i wbić jajko oraz dodać płatki owsiane. Wszystko wymieszać. Ulepić ciasteczka i piec w 180 stopniach około 15 minut.
- batoniki musli, które również można przygotować samemu
- kanapki - tu również sprawdzi się pieczywo z małą ilością lub bez zawartości mąki pszennej, posmarowane twarożkiem bądź masłem. Do tego mięsko, warzywa i kanapka, która nasyci dziecko na minimum 2-3 godziny gotowa.

Przeczytaj również